måndag 18 oktober 2010

Inspiration i Uppsala

Hade just en inspirationsföreläsning i Uppsala för en fullsatt kongresshall trots att jag talade våningen under John Cleese. Granne med Gud. Humorguden. Jag utgick mycket från min dag på Melinas nya förskola där jag tillbringade några timmar och barnens förmåga att säga Nej. Vi borde säga Nej oftare för att kunna säga Ja till det som är viktigast. Jag talade om barnens förmåga att fokusera och närvara i nuet som är en form av mindfulness som vi som vuxna förgäves försöker återerövra. Och alla dessa "Jag kan själv" där barnen bejakar och bekräftar sig själva och sina förmågor. Små läromästare, flexibla i kropp och själ, öppensinnade, glada och kärleksfulla. Frågan är när barnen blir av med alla dessa fantastiska egenskaper och förvandlas till ängsliga, trångsynta vuxna?

Det var hur som helst en inspirerande kväll med härliga möten. Bland många andra mötte jag Mats som blev till genom en one-night-stand en nyårsnatt, hamnade på fosterhem och hade en dyster barndom. Idag är Mats en framgångsrik företagsledare. Jag mötte vackra Nafsika som talar nio språk och har en magister i mediavetenskap. Född och uppvuxen i Uppsala har hon sökt hundratals jobb som hon inte får. "Det är mitt namn" säger Nafsika och jag blir matt. Det finns mycket kvar att göra vänner. Kavla upp ärmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar