torsdag 2 december 2010

Kylslag

Vaknar vid fyra och väntar på att det ska bli morgon. Det är iskallt i min lägenhet så jag ligger under duntäcket i overall och halsduk och huttrar. För att trösta mig tänker jag på alla dem i Afghanistan som genomlider tunga vintrar utan garanterad el och värme och utan fluffiga duntäcken. Jämförelsen hjälper dock inte upp min kroppstemperatur. Hur ska jag, en sommarfjäril, överleva denna vinter?

Nu tar jag snart bussen till mitt nya uppdrag. Utmanande, nervöst och krävande. Jag lämnar mina trygghetszoner och kastar mig ut i okänd mark. Tassar runt på tå. Tvingas till nybörjarens ödmjukhet och njuter av att få lära mig nytt.

"Lev som om det var sista dagen i livet och lär som om du skulle leva för evigt" sa Gandhi. Guruns ord får bli dagens läxa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar