söndag 26 december 2010

Strax dax att ta farväl...

Så tar 2010 sina sista tassande steg. Ett farväl står för tröskeln. Flera farväl. Det är hög tid att göra ett bokslut över året som gått. Att unna sig en stund av eftertanke och kontemplation och summera, analysera, reflektera och utvärdera det liv som levts. Blev det som vi tänkt? Gjorde vi det vi önskade eller vek vi oss för alla måsten och lät logistiken sätta krokben för lusten? Vad minns vi mest och vad önskar vi glömma helst från det gångna året? På vilket sätt går året till den personliga historien?

Så här års blir jag alltid lite sentimental och funderar över alla förlorade tillfällen som flydde utan att jag hann rycka dem i håret. Jag listar höjdpunkter (som oftast involverar min dotter) och misslyckanden som oftast blott involverar mig. Jag listar sorgerna och glädjeglimtarna.

Vi bär ändå ansvar för det som sker i våra liv. Ödet är lynnigt men det är också lydigt. Vi styr skutan. Vi har kraften och kapaciteten att vara huvudpersoner i vår egen föreställning. Viljan i kombination med ett öppet sinne för det som kommer vår väg är receptet för ett lyckligt liv. Låt oss se om vi lyckas nästa år.

Ett lyckligt ögonblick augusti 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar